Analisten verwachten dat er komende week meer dan zeventig nieuwe tablets worden getoond door bedrijven als Motorola, Lenovo en Toshiba. De fabrikanten gaan hiermee de strijd aan met de iPad van Apple, die halverwege vorig jaar uitkwam en een groot succes is gebleken.

Inmiddels denken analisten dat de markt voor tablets in 2011 naar de vijftig miljoen groeit. De iPad had in het derde kwartaal nog 95 procent van de markt in handen. Apple is overigens zelf zoals altijd een grote afwezige op de beurs.

‘Bedrijven zijn voorzichtig’

Veel andere fabrikanten keken bij de lancering van de iPad eerst de kat uit de boom en zijn daarom vrij laat met het op de markt brengen van concurrerende producten. ,,Bedrijven zijn van nature voorzichtig en ze waren dat het afgelopen jaar ook. Ze zijn minder dan in 2007 bereid om risico’s te nemen”, zei technologie-analist Roger Kay van Endpoint Technologies.

In het najaar kwam de Galaxy Tab van Samsung op de markt, tot nu toe de belangrijkste rivaal van iPad. Op de CES wordt waarschijnlijk een tweede versie van de Galaxy Tab getoond.

Integratie televisie en internet

Naast de tablets tonen de elektronicabedrijven ook hun nieuwste oplossingen op het gebied van de integratie van televisie en internet. In tegenstelling tot de markt voor tablets, heeft deze markt geen dominante speler, waardoor een standaardmethode voor het leveren van content ontbreekt.

De strijd gaat op deze markt niet alleen tussen televisieproducenten Samsung, Sony en LG, maar ook tussen Google en Apple, die de televisiemarkt op willen gaan met eigen applicaties. ,,Het zal moeilijk zijn om op de beursvloer een televisie te vinden waarin dit soort app's niet zijn ingebouwd'', aldus een woordvoerder van de organisator.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl